Hnefatafl.

  • spelet har två spelare
  • brädet är i alla spelformer kvadratiskt med udda antal rutor. 9×9, 11×11, 13×13 osv upp till 19×19 i den form som kallas alea evangelii
  • kungen (”vit”) står i mittrutan
  • runt kungen grupperas vita försvarare (8 för 9×9-bräde, 12 för 11×11)
  • vid brädets kanter ställs de svarta pjäserna (16 resp 24 pjäser i 9×9 och 11×11)
  • alla pjäser kan flyttas valfritt antal rutor i rak linje (inte diagonalt – alltså som ett torn i schack)
  • en pjäs slås genom att den omges av motståndarpjäser på två motsatta sidor horisontellt eller vertikalt
    • en pjäs får flyttas in mellan två motståndarpjäser utan att slås (kungen kan också flyttas in mellan två eller tre motståndarpjäser/kanter utan att slås)
    • kungen slås genom att den omges av fyra motståndarpjäser eller av tre motståndarpjäser och brädets kant
    • ett drag kan slå mer än en pjäs
  • vit spelare vinner om kungen lyckas ställa sig i en av de inre rutorna där svart stod (alternativt hörnruta)
  • svart spelare vinner om kungen slås
  • vit spelare drar först

Spelet har, förutom varierade uppställningar och brädstorlekar, många varierade regler:

  • kungen kan vara vapenlös och får då inte användas för att slå svarta pjäser
  • hörnrutorna kan vara reserverade för kungen

Mittrutan kallas ibland tronen och kan vara reserverad för kungen. Svarta pjäser kan vara förbjudna att återvända till kantrutor.

Kvarn.

Vardera spelaren har nio pjäser som flyttas mellan brädets 24 platser. Målet är att slå ut minst sju av motståndarens pjäser eller sätta henne i ett läge där hon inte kan göra något regelrätt drag.

Sätta ut pjäserna

Brädet är tomt vid spelets början. Spelarna turas om att sätta ut sina pjäser på tomma platser. Om en spelare lyckas sätta tre pjäser på rad längs spelets linjer (d.v.s. inte diagonalt) så har han fått ”kvarn” och får avlägsna en valfri av motspelarnas pjäser från brädet. (Utslagna pjäser kommer aldrig i spel igen.) Innan man kan börja slå ut pjäser som ingår i kvarnar måste man slå ut alla andra pjäser. När alla 18 pjäserna tagits i bruk turas man om att flytta.

Flytta

Varje drag innebär att man flyttar en pjäs längs spelets linjer till en tom intilliggande plats. Om man inte kan göra det så har man förlorat.

Liksom i utsättningsfasen kan man bygga kvarnar av tre pjäser och då få avlägsna en av motståndarens pjäser. Även nu undviker man om möjligt att ta isär kvarnar.

En spelare som bara har två pjäser kvar kan inte bygga fler kvarnar vilket innebär att hon inte kan slå ut några fler motståndarpjäser, och hon har därför förlorat.

Variant: flyga

En vanlig regelvariant innebär att när man bara har tre pjäser kvar så får de flygförmåga. De kan då flyga till vilken tom plats som helst på brädet när man flyttar.

Källor:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hnefatafl

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvarnspel